Tämän palvelun avulla voit katsella asiakastietojärjestelmäkokonaisuudessa olevia työttömyysturvatietojasi sekä antaa selvityksen, jos sinulle on tehty selvityspyyntö työttömyysturvaoikeutesi selvittämiseksi. Oma asiointi uudistuu ja asioinnissa siirrytään asteittain käyttämään Työmarkkinatorin uudistettua asiointipalvelua.
Palvelun tavoitteena on helpottaa ja nopeuttaa työnhakijoiden työttömyysturva-asioiden käsittelyä TE-toimistossa / kokeilualueen kunnassa ja lisätä asiakaspalvelun avoimuutta. Omien työttömyysturvatietojen katselu on mahdollista, vaikka et olisikaan enää TE-toimiston / kokeilualueen kunnan asiakas.
Palvelussa näkyviä työttömyysturvatietoja ovat TE-toimiston tai työllisyyden kuntakokeilun tekemät selvityspyynnöt, työvoimapoliittiset lausunnot sekä työvoimakoulutuksen maksatusilmoitukset.
Voit vastata selvityspyyntöön tämän palvelun kautta pyynnössä merkittyyn palautuspäivään saakka. Voit myös siirtää selvityspyynnön palautuspäivämäärää enintään kuukaudella, mikäli tarvitset lisää vastausaikaa. Huomioithan kuitenkin, että selvitykset käsitellään vastauspäivämäärän mukaisessa saapumisjärjestyksessä ja palautuspäivämäärän siirtäminen siirtää myös selvityksesi käsittelyä. Selvityksen palauttamisen jälkeen voit seurata palvelun kautta työttömyysturva-asiasi käsittelyn etenemistä.
Jos olet työllisyyden kuntakokeilun asiakas, kotikuntasi antaa työvoimapoliittisen lausunnon työttömyysetuuden maksajalle silloin, kun sen antaminen kuuluu kunnan tehtäviin kuntakokeilusta säädetyn lain mukaan. Myös kunta voi tehdä sinulle tarvittaessa selvityspyynnön. Asiantuntijalausunnot annetaan keskitetysti Uudenmaan TE-toimistosta. Tällaisia lausuntoja ovat muu kuin työsuhteessa tehty työ, työllistyminen yrittäjänä ja omassa työssä, opiskelu, nuorten velvollisuus hakea opiskelupaikkaa työttömyysetuuden saamisen edellytyksenä sekä työvoimapoliittisesti moitittava menettely.