NTM-centralernas och AN-byråernas utvecklings- och förvaltningscenter m.a.o. UF-centret har som mål att garantera AN-tjänsternas Mina E-tjänster på https://asiointi.mol.fi/omaasiointi/ -webbplats tillgänglighet i enlighet med lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019) och Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/2102.

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller för personkunders och företagskunders Mina E-tjänster på AN-tjänsternas webbplats. Kunden dirigeras från Jobbmarknaden till Mina E-tjänster. Tillgänglighetsutlåtandet för Jobbmarknaden finns på adressen https://tyomarkkinatori.fi/sv/info/information-om-tjansten/tillganglighetsutlatande och lokala AN-tjänsternas tillgänglighetsutlåtanden finns på adressen https://toimistot.te-palvelut.fi/specialsidor/tillganglighetsutlatande.

Tillgänglighetsbedömningen har gjorts som en självbedömning i samarbete med applikationsleverantören. Verktygen som används är WebAIM WAVE-webbläsartillägg och NVDA-skärmläsare. Mer information om detta program finns på saavutettavuus.fi-webbplatsen (http://www.saavutettavuus.fi/nvda.php)

Fullgörandestatus

Dessa webbplatser är delvis förenliga med WCAG 2.1-kraver. Exemplen på bristande förenlighet och undantagen förtecknas nedan.

Eftersom applikationerna har tagits i bruk före 23.9.2018, måste de vara tillgängliga senast 23.9.2020. På grund av att en total förnyelse av applikationerna har startats så har bara nödvändiga tillgänglighetsförbättringar gjorts enligt WCAG 2.1-riktlinjer på A- och AA-nivåerna. Förändringar för att förbättra tillgängligheten genomförs även i fortsättningen om det behövs, tills nuvarande AN-tjänsternas Mina E-tjänster ersätts av nya applikationer under år 2024.

Icke tillgängligt innehåll

Innehållet som förtecknas nedan är inte tillgängligt på grund av oproportionell börda enligt artikel 5 i direktiv (EU) 2016/2102.

AN-tjänsternas Mina E-tjänster är utgående applikationer vars användning slutar i samband med att det nya systemet tas i bruk.

Produktionsanvändningen av e-tjänsterna började i olika stadier i början av 2000-talet. De äldsta e-tjänsterna som för närvarande används i produktion introducerades 2006 och har implementerats med flera olika tekniska helheter. Det är inte möjligt att göra alla dessa applikationer tillgängliga utan större förändringar. Inga förbättringar har gjorts av AVO Yrkesvalprogrammet och Arbetslivsradar i enlighet med tillgänglighetskriterierna. Applikationerna är inte obligatoriska applikationer för den personliga kunden, utan hjälper till att välja ett yrke och ett jobb. Att använda dessa applikationer är inte nödvändigt för att starta en jobbsökning.

Till PDF-dokument har inte gjorts förbättringar i enlighet med kriterierna för tillgänglighet på grund av systemets livscykel.

Otillgängligt innehåll och brister (enligt nivå A och AA i WCAG-kriterierna)

Följande kriterier gäller för applikationerna för Mina E-tjänster, exkl. de två applikationerna som nämns i föregående stycke. Mina E-tjänster består av sammanlagt 18 applikationer.

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text. De delar av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven enligt WCAG 1.1.1 är genomförandet av startsidan och processen för att starta jobbsökningen.

WCAG 1.3.1 Information och relationer. De delar av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 1.3.1 är startsidan, inloggningssidan, egna uppgifter, blanketter för begäran om utredning, kontakt, tillgänglighetsutlåtande, alla tjänster, inled jobbsökningsprocessen och inlämning av ansökan om lönesubvention.

WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning. De delar av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 1.3.2 är startsidan, alla tjänster och processen för att starta jobbsökningen.

WCAG 1.3.5 Identifiera inmatningens syfte. Den del av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 1.3.5 är egna uppgifter.

WCAG 1.4.1 Användning av färger. Den del av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 1.4.1 är chattjänsten.

WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum). Den del av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 1.4.1 är startsidan.

WCAG 1.4.10 Responsivitet. De delar av tjänsten som inte uppfyller kraven i WCAG 1.4.10 är startsidan, blanketter för begäran om utredning, arbetsgivarens platsannonser, kurssökningstjänster för personkunder och val av inloggningsmetod i anslutning till detta.

WCAG 1.4.11 Kontrast för innehåll som inte är text. De delar av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 1.4.11 är startsidan och processen för att starta jobbsökningen.

WCAG 1.4.13 Innehåll under muspekaren eller vid tangentbordsfokus. Den del av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 1.4.13 är processen för att starta jobbsökningen.

WCAG 2.1.1 Tangentbord. Den del av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 2.1.1 är processen för att starta jobbsökningen.

WCAG 2.4.3 Fokusordning. De delar av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 2.4.3 är processen för att starta jobbsökningen och alla tjänster.

WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget) De delar av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 2.4.4 är inloggningssidan, alla tjänster och startsidan.

WCAG 2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter. Den del av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 2.4.6 är chattjänsten.

WCAG 2.4.7 Synlig fokus. Den del av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 2.4.7 är tillgänglighetsutlåtandet.

WCAG 3.1.2 Språk för del av sida. Den del av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 3.1.2 är sidan om dataskydd.

WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner De delar av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 3.3.2 är genomförandet av kontaktsidan, egna uppgifter och processen för att starta jobbsökningen.

WCAG 3.3.3 Förslag till korrigering av inmatningsfel. Den del av tjänsten som inte uppfyller kraven i WCAG 3.3.3 är sidan om egna uppgifter.

WCAG 4.1.1 Parsing. De delar av tjänsten som inte uppfyller kraven i WCAG 4.1.1 är startsidan för mina e-tjänster, sidan för alla tjänster, val av tjänst samt instruktionerna för att starta jobbsökningen.

WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde. De delar av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 4.1.2 är startsidan och processen för att starta jobbsökningen.

WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden. De delar av tjänsten som inte uppfyller kraven i WCAG 4.1.3 är processen för att starta jobbsökningen och kontakt.

Utarbetande av detta tillgänglighetsutlåtande

Detta tillgänglighetsutlåtande har ursprungligen utarbetats den 7 december 2020. Det redigerades senast den 30 november 2023. Beskrivningen av otillgängligt innehåll har uppdaterats.

Respons och kontaktuppgifter

Fås inte all information ni behöver från applikationerna eller om ni har svårigheter att använda applikationerna, lämna respons eller be om uppgifter från din egen AN-byrå (https://toimistot.te-palvelut.fi/kontaktuppgifter) eller ring till 0295 025 500.

Respons angående tillgänglighet på AN-tjänsten Mina E-tjänster kan skickas via epost till kirjaamo.keha@ely-keskus.fi. I responsen ange att responsen anser AN-tjänsten Mina E-tjänser. I dessa fall dirigeras responsen till UF-centrets utvecklingsenhet.

Uppföljningsförfarande

Har inte begärd information eller respons fått tillfredsställande svar inom två veckor, kan ni meddela om detta till Regionalförvaltningsverket i Södra Finland, myndigheten som övervakar tillgänglighet. Begäran om redogörelse kan du göra på sidan https://www.tillganglighetskrav.fi/ eller via e-post till webbtillganglighet@rfv.fi.