Tvåspråkighet och översättning

Tvåspråkighet och översättning
Om annonsen endast önskas publiceras på finska eller svenska väljs språket i fråga i övre menyn på första sidan till Företagets och arbetsgivaren Mina e-tjänster som användargränssnittets språk. Då visas annonsens i personkundens Mina e-tjänster på samma sätt oberoende av om kunden använder tjänsten på finska eller svenska.
Om man även önskar översätta annonsen ska man använda Översättningsfunktionen för att anmäla den lönesubventionerade arbetsplatsen. Då visas annonsen i personkundens Mina e-tjänster enligt det språk kunden valt. Översättningen ska inte skickas som en skild annons.

Att lägga till översättningen
Översättningen kan läggas till i annonsen först efter att alla obligatoriska uppgifter för annonsen på ”huvudspråket” har lagts till. Översättningsfunktionen finns nere på anmälningsblanketten. Genom att klicka på knappen ”Lägg till översättning” visas en översättningssida som visar vilka fält som behöver en översättning. Uppgifterna i annonsen på huvudspråket kan inte ändras på översättningssidan. Översättningen ska sparas innan du återvänder till sidan med annonsen på huvudspråket.
Observera att översättningssidans knapp Spara endast sparar översättningen tillfälligt för behandlingens tid. Annonsen och dess ändringar (även raderingen av översättningen) ska ännu skickas till kunddatasystem med knappen ”Skicka” i slutet av blanketten på huvudspråket.

Att radera en översättning
Översättningen kan raderas med knappen Stäng översättningen på Översättningssidan.

Bekräftelse av giltighet

Om den öppna lönesubventionerade arbetsplatsen inte har tillsatts inom tre månader och arbetsgivaren eller arbetskraftsmyndigheten inte har raderat annonsen skickas ett e-postmeddelande automatiskt till den ansvarsperson som namnges som lönesubventionens ansvarsperson i Arbetsgivarens uppgifter.

I meddelandet uppmanas arbetsgivaren att kontrollera om annonsen ännu är aktuell och att de uppgifter som tidigare anmälts inte har ändrats. Om arbetsgivaren inte gör den här anmälan inom 14 dygn raderas annonsen automatiskt.

Om något måste rättas till i annonsen bekräftas den inte, utan arbetsgivaren gör en ny annons.

Komplettering eller avslag

Om det finns brister i ansökan eller om man behöver preciseringar i den skickar arbetskraftsmyndigheten tillbaka den för komplettering. Om arbetsgivaren trots begäran inte korrigerar bristerna förkastas annonsen av arbetskraftsmyndigheten. Information om att annonsen måste kompletteras eller förkastas skickas till Företagets och arbetsgivarens Mina e-tjänster.

Ny lönesubventionerad plats

Beskrivning av arbetsuppgiften
Berätta tydligt och detaljerat om den arbetsuppgift som erbjuds. Berätta även om uppgiftens krav och om arbetstiden. Beskrivningen kan vara högst 800 tecken. Om en webbadress har lagts till i Arbetsgivarens uppgifter på Företagets och arbetsgivarens Mina e-tjänster visas denna adress för de personkunder som söker lönesubventionerade arbetsplatser och de kan bekanta sig med ert företag redan på förhand. Arbetskraftsmyndigheten granskar annonsen som du skickar in innan den publiceras.

Kontaktperson, telefon, e-post
Annonsens kontaktperson är den person som ger mer information om uppgiften. Det kan finnas flera kontaktpersoner.  Max 600 tecken.

Arbetsplatsens näradress
Arbetsplatsens näradress. Max 50 tecken.

Postnummer
Den lönesubventionerade arbetsplatsen som anmäls i den här tjänsten ska ligga i Finland. Om den lönesubventionerade arbetsplatsen ligger utomlands ska du kontakta arbetskraftsmyndigheten.

Arbetsgivarens referens
En identifikator för den lönesubventionerade arbetsplatsen, t.ex. uppgiftens nummer i ert system. Max 30 tecken.

Verksamhetsställe eller annan precisering
Till exempel verksamhetsställe, avdelning eller enhet. Max 80 tecken.

Arbetstid
Är det frågan om heltids- eller deltidsjobb.

Lön
Anmäl lönen i euro eller lönens grunder, t.ex. vilket kollektivavtal som tillämpas.

Jag är intresserad av att anställa en person för vars lönekostnader lönesubvention kan beviljas (välj minst ett alternativ)
Observera att 100 procent stöd efter övervägande endast kan beviljas föreningar, stiftelser eller registrerade religiösa samfund.

Arbetsgivaren är intresserad av arbetsträningstjänsten
Arbetsträningen är en köptjänst som arbetskraftsmyndigheten skaffar. Arbetskraftsmyndigheten kan erbjuda arbetsträning både innan och under arbetsförhållandet då personkunden behöver personligt stöd för att ingå arbetsavtal och/eller för att göra arbetsförhållandet till en fast anställning. Arbetstränaren kan hjälpa till med att skräddarsy och anamma arbetsuppgifterna.  Det är dock alltid arbetsgivaren som bär ansvaret för introduktionen i arbetet. Arbetsträningen ger arbetsgivaren information om arbetstagarens kunnande och vid behov om arbetskraftsmyndighetens sysselsättningsfrämjande stödformer (t.ex. stödet för specialarrangemang på arbetsplatsen). Arbetstränaren kan till exempel vara arbetsgivarens ombud med fullmakt i lönesubventionsärenden. Tjänstens maximala längd är 50 timmar per sysselsatt person under tolv månader.

Har arbetsgivaren sagt upp arbetstagaren av produktionsmässiga eller ekonomiska orsaker så att arbetstagarens uppsägningstid har upphört under de föregående 12 månaderna?
Lönesubvention kan beviljas trotts uppsägning eller permittering om arbetsgivaren har återanställt den anställda som sagts upp på grund av produktionsmässiga eller ekonomiska orsaker.

Att skicka in en lönesubventionerad arbetsplats
Den lönesubventionerade arbetsplatsen sparas inte direkt i arbetskraftsmyndighetens kunddatasystem. Innan den publiceras granskas den av den arbetskraftsmyndighet inom vars område den lönesubventionerade arbetsplatsen ligger enligt postnumret.

Lönesubventionerade platser

För att anmäla och administrera en lönesubventionerad arbetsplats krävs:

Suomi.fi-fullmakter – Fullmaktsärende: Administrera annonser om arbetsprövning och lönesubventionerade arbetsplatser

Syftet med lönesubventioner är att förbättra yrkeskompetens hos den som anställs med lönesubvention och främja dennes sysselsättning på den öppna arbetsmarknaden. Om du planerar att anställa en person med lönesubventionering kan du anmäla arbetsplatsen i den här tjänsten. Då du anmäler en öppen lönesubventionerad arbetsplats visas den för lämpliga jobbsökanden som kan erhålla lönesubventionering. 

Även om lönesubventionen beviljas och betalas ut till arbetsgivaren utgår beviljandet av stödet alltid från den arbetslösa arbetssökandens behov av service. Lönesubvention kan beviljas för:

  • arbetsavtal som gäller tills vidare eller tidsbundna avtal samt läroavtalsutbildning.
  • även deltidsanställning om den som beviljar stödet anser detta vara ändamålsenligt och att det främjar den arbetssökandes möjligheter att få sysselsättning. Detta kan vara motiverat till exempel för den partiellt arbetssökandes sysselsättning.

Efter att du har valt en lämplig kandidat för den lönesubventionerade arbetsplatsen ska du ansöka om lönesubvention under Stöd för rekryteringen på Företagets och arbetsgivarens Mina e-tjänster.

Tillgänglighetsutlåtande

UF-centret har som mål att garantera E-tjänster för företag och arbetsgivare på https://asiointi.mol.fi/tomas/ -webbplats tillgänglighet i enlighet med lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019) och Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/2102.

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller E-tjänster för företag och arbetsgivare . Kunden dirigeras från Jobbmarknaden till Mina E-tjänster. Tillgänglighetsutlåtandet för Jobbmarknaden finns på adressen https://tyomarkkinatori.fi/sv/info/information-om-tjansten/tillganglighetsutlatande.

Tillgänglighetsbedömningen har gjorts som en självbedömning i samarbete med applikationsleverantören. Verktygen som används är WebAIM WAVE-webbläsartillägg och NVDA-skärmläsare. Mer information om detta program finns på saavutettavuus.fi-webbplatsen (http://www.saavutettavuus.fi/nvda.php)

 

Icke tillgängligt innehåll

Innehållet som förtecknas nedan är inte tillgängligt på grund av oproportionell börda enligt artikel 5 i direktiv (EU) 2016/2102.

E-Tjänster för företag och arbetsgivare är utgående applikationer vars användning slutar i samband med att det nya systemet tas i bruk.

 

Utarbetande av detta tillgänglighetsutlåtande

Detta tillgänglighetsutlåtande har ursprungligen utarbetats den 7 december 2020. Det redigerades senast den 18.11.2024. 

Respons och kontaktuppgifter

Respons angående tillgänglighet på E-Tjänster för företag och arbetsgivare kan skickas via epost till kirjaamo.keha@ely-keskus.fi. I responsen ange att responsen anser E-Tjänster för företag och arbetsgivare. 

 

Information om E-tjänster för företag och arbetsgivare -webbtjänst och säkerhet

Tjänsten erbjuds av UF-centret, som i fortsättningen kallas Tjänsteleverantören. En person som använder tjänsten kallas Kund.

De uppgifter som införs i tjänsten sparas i kundinformationssystem. Arbetsgivarregisteruppgifterna i kundinformationssystemet används bara för tillhandahållandet av offentlig arbetskrafts- och företagsservice. 

Användarens skyldigheter och rättigheter

  • Användaren ska följa de avtal som användaren ingått med den organisation som gett identifikationskoderna och villkoren i samband med användningen av identifikationskoderna.
  • Användaren ansvarar för fel eller missbruk som beror på vårdslöshet i användningen eller förvaringen av identifikationskoderna eller lösenordet.
  • Användaren ansvarar för att det material som användaren lämnar via webbtjänsten är sanningsenligt och sakligt samt för att materialet inte bryter mot god sed, lag (bl.a. p.g.a. könsdiskriminering eller annan diskriminering) eller myndigheternas föreskrifter.
  • Rätten att använda tjänsten gäller tills vidare. Kunden kan avstå från sin rätt att använda tjänsten genom att meddela detta till 
    arbetskraftsmyndigheten (användarkoder för avtalsarbetsgivare).
  • Användaren svarar för alla kostnader som användningen av tjänsten medför, t.ex. bruksavgifter för internet och eventuella samtalsavgifter.

Tjänsteleverantörens ansvar och rättigheter

  • Tjänsteleverantören ansvarar för att de krypterings- och säkerhetsförfaranden som används vid dataöverföring i samband med e-tjänsten är lämpliga.
  • Tjänsteleverantören försöker se till att tjänsten är tillgänglig dygnet runt under alla veckodagar, men kan inte ansvara för systemets funktion eller för avbrott på grund av tekniska fel, service eller installationsarbeten, störningar i datakommunikationen samt för eventuell förvanskning eller förlust av information eller liknande på grund av detta.
  • Tjänsteleverantören har rätt att tillfälligt avbryta tjänsten, om det är nödvändigt till exempel på grund av tjänsten eller en teknisk ändring eller förnyelse av den.
  • Tjänsteleverantören har rätt att producera tjänsten på det sätt som leverantören anser vara bäst samt rätt att ändra på tjänstens innehåll.
  • Tjänsteleverantören har rätt att ta bort platsannonser som strider mot tjänstens syfte eller skapar störningar. Tjänsteleverantören har även rätt att vid störningssituationer tillfälligt spärra av användningen av tjänsten. Efter att ha hört kunden har tjänsteleverantören vid behov rätt att ta bort rätten till användning av tjänsten antingen helt eller för viss tid.
  • Tjänsteleverantören ansvarar för att servicebegäranden som skickats via servicekanalen sköts på det överenskomna sättet. Tjänsteleverantören har rätt att komplettera bristfälliga uppgifter eller att ta bort en enskild platsannons.
  • Tjänsteleverantören ansvarar inte för funktionen av den utrustning och de program som kunden använder, eller för deras kompatibilitet med tjänsten.
  • Tjänsteleverantören har rätt att ensidigt ändra tjänstens villkor, däremot inte så att tjänsten blir avgiftsbelagd. Villkoren gäller tills vidare från och med 10.06.2019.

Säkerhet och tekniska rekommendationer

Tjänsten kan användas på en enhet som har en webbläsare och är ansluten till internet. Webbläsaren ska stöda TLS-kryptering version 1.2 eller senare och tillåta användning av kakor (cookies) och JavaScript. Vår webbtjänst är utformad och testad att fungera med de vanligaste kombinationerna av webbläsare och operativsystem.

Anslutningen bryts och osparade uppgifter går förlorade om du dröjer mer än 60 minuter på samma sida. Tidräkningen börjar från början när du byter sida.

Genom att använda knappen Logga ut bryter du den skyddade anslutningen. Töm webbläsarens cacheminne och stäng webbläsarens alla fönster. Webbläsarprogrammen använder cacheminne för att snabbare visa sidor som redan laddats en gång (cookies). Webbläsaren sparar de sidor du använt i datorns cacheminne, där de kan hittas till exempel med webbläsarens back-knapp, när någon annan använder samma dator.

Tjänsteleverantören ansvarar inte för dataförbindelsernas åtkomst, prestanda eller funktion. Det kan förekomma oanmälda avbrott i användningen av tjänsten.

Dataskyddsbeskrivning - öppnas i ett nytt fönster.

Denna beskrivning är avsedd för att informera om handläggningen av personliga uppgifter enligt EU:s allmänna dataskyddsförordning (EU) 2016/679. Beskrivningen uppdateras vid behov.

Tvåspråkighet och översättning

Tvåspråkighet och översättning

När annonsen publiceras endast på finska eller på svenska, väljs detta språk som användargränssnittets språk i första sidans övre meny på E-tjänster för företag och arbetsgivare.  Då syns annonsen på privatkundens E-tjänster likadant oberoende av på vilket språk privatkunden använder tjänsten.

Om man önskar också en översättning för annonsen, ska man välja funktionen ”Översätt” på nedre kanten av sidan Arbetsprövningsmöjligheten. Då visas arbetsprövningsmöjlighetens annons på det språk privatkunden har valt för användargränssnittets språk. Översättningen får inte skickas som separat annons.

Att lägga till översättning

Översättningen kan läggas till först när alla obligatoriska uppgifter har ifyllts i den ”huvudspråkiga” annonsen. Översättningsfunktionen finns på annonsblankettens nedre kant. ”Översätt”-knappen öppnar en översättningssida, där fälten som behöver översättning finns. Uppgifter av huvudspråkets annons kan inte ändras på översättningssida. Översättningen ska sparas innan man går tillbaka till den huvudspråkiga annonssidan.

Observera, att översättningssidans Spara-knapp sparar översättningen bara tillfälligt. Annonsen och dess förändringar (också radering av översättningen) ska skickas till kundinformationssystem med knappen ”Skicka” som finns på  den huvudspråkiga sidan av blanketten.

Radering av översättningen

Översättningen kan raderas på översättningssidans knapp ”Radera översättningen.”  

 

Bekräftelse av giltighet

Bekräftelse av giltighet

Om ett avtal om arbetsprövning inte har uppgjorts inom 3 månader och anordnaren för arbetsprövningsmöjligheten eller arbetskraftsmyndigheten inte har dragit bort annonsen, skickas automatiskt en e-post till den kontaktperson som nämnts som ansvarsperson för arbetsprövningar i arbetsgivarens uppgifter.

Anordnaren av arbetsprövningsmöjligheten bes att bekräfta, om möjligheten till arbetsprövning fortfarande är aktuell och att tidigare anmälda uppgifter inte har förändrats. Om arbetsprövningsmöjlighetens anordnare inte anmäler detta inom 14 dygn, raderas uppgiften om arbetsprövningsmöjligheten automatiskt. 

Om uppgifterna i arbetsprövningsmöjligheten behöver korrigeras, bekräftas inte anmälningen, utan anordnaren av arbetsprövningsmöjligheten skapar en ny annons.