Tvåspråkighet och översättning

Tvåspråkighet och översättning
Om annonsen endast önskas publiceras på finska eller svenska väljs språket i fråga i övre menyn på första sidan till Företagets och arbetsgivaren Mina e-tjänster som användargränssnittets språk. Då visas annonsens i personkundens Mina e-tjänster på samma sätt oberoende av om kunden använder tjänsten på finska eller svenska.
Om man även önskar översätta annonsen ska man använda Översättningsfunktionen för att anmäla den lönesubventionerade arbetsplatsen. Då visas annonsen i personkundens Mina e-tjänster enligt det språk kunden valt. Översättningen ska inte skickas som en skild annons.

Att lägga till översättningen
Översättningen kan läggas till i annonsen först efter att alla obligatoriska uppgifter för annonsen på ”huvudspråket” har lagts till. Översättningsfunktionen finns nere på anmälningsblanketten. Genom att klicka på knappen ”Lägg till översättning” visas en översättningssida som visar vilka fält som behöver en översättning. Uppgifterna i annonsen på huvudspråket kan inte ändras på översättningssidan. Översättningen ska sparas innan du återvänder till sidan med annonsen på huvudspråket.
Observera att översättningssidans knapp Spara endast sparar översättningen tillfälligt för behandlingens tid. Annonsen och dess ändringar (även raderingen av översättningen) ska ännu skickas till arbets- och näringsbyråns kunddatasystem med knappen ”Skicka” i slutet av blanketten på huvudspråket.

Att radera en översättning
Översättningen kan raderas med knappen Stäng översättningen på Översättningssidan.

Bekräftelse av giltighet

Om den öppna lönesubventionerade arbetsplatsen inte har tillsatts inom tre månader och arbetsgivaren eller arbets- och näringsbyrån inte har raderat annonsen skickas ett e-postmeddelande automatiskt till den ansvarsperson som namnges som lönesubventionens ansvarsperson i Arbetsgivarens uppgifter.

I meddelandet uppmanas arbetsgivaren att kontrollera om annonsen ännu är aktuell och att de uppgifter som tidigare anmälts inte har ändrats. Om arbetsgivaren inte gör den här anmälan inom 14 dygn raderas annonsen automatiskt.

Om något måste rättas till i annonsen bekräftas den inte, utan arbetsgivaren gör en ny annons.

Komplettering eller avslag

Om det finns brister i ansökan eller om man behöver preciseringar i den skickar arbets- och näringsbyrån tillbaka den för komplettering. Om arbetsgivaren trots begäran inte korrigerar bristerna förkastas annonsen av arbets- och näringsbyrån. Information om att annonsen måste kompletteras eller förkastas skickas till Företagets och arbetsgivarens Mina e-tjänster.

Ny lönesubventionerad plats

Beskrivning av arbetsuppgiften
Berätta tydligt och detaljerat om den arbetsuppgift som erbjuds. Berätta även om uppgiftens krav och om arbetstiden. Beskrivningen kan vara högst 800 tecken. Om en webbadress har lagts till i Arbetsgivarens uppgifter på Företagets och arbetsgivarens Mina e-tjänster visas denna adress för de personkunder som söker lönesubventionerade arbetsplatser och de kan bekanta sig med ert företag redan på förhand. Arbets- och näringsbyrån granskar annonsen som du skickar in innan den publiceras.

Kontaktperson, telefon, e-post
Annonsens kontaktperson är den person som ger mer information om uppgiften. Det kan finnas flera kontaktpersoner.  Max 600 tecken.

Arbetsplatsens näradress
Arbetsplatsens näradress. Max 50 tecken.

Postnummer
Den lönesubventionerade arbetsplatsen som anmäls i den här tjänsten ska ligga i Finland. Om den lönesubventionerade arbetsplatsen ligger utomlands ska du kontakta arbets- och näringsbyrån.

Arbetsgivarens referens
En identifikator för den lönesubventionerade arbetsplatsen, t.ex. uppgiftens nummer i ert system. Max 30 tecken.

Verksamhetsställe eller annan precisering
Till exempel verksamhetsställe, avdelning eller enhet. Max 80 tecken.

Arbetstid
Är det frågan om heltids- eller deltidsjobb.

Lön
Anmäl lönen i euro eller lönens grunder, t.ex. vilket kollektivavtal som tillämpas.

Jag är intresserad av att anställa en person för vars lönekostnader lönesubvention kan beviljas (välj minst ett alternativ)
Observera att 100 procent stöd efter övervägande endast kan beviljas föreningar, stiftelser eller registrerade religiösa samfund.

Arbetsgivaren är intresserad av arbetsträningstjänsten
Arbetsträningen är en köptjänst som arbets- och näringsbyrån skaffar. Arbets- och näringsbyrån kan erbjuda arbetsträning både innan och under arbetsförhållandet då personkunden behöver personligt stöd för att ingå arbetsavtal och/eller för att göra arbetsförhållandet till en fast anställning. Arbetstränaren kan hjälpa till med att skräddarsy och anamma arbetsuppgifterna.  Det är dock alltid arbetsgivaren som bär ansvaret för introduktionen i arbetet. Arbetsträningen ger arbetsgivaren information om arbetstagarens kunnande och vid behov om arbets- och näringsbyråns sysselsättningsfrämjande stödformer (t.ex. stödet för specialarrangemang på arbetsplatsen). Arbetstränaren kan till exempel vara arbetsgivarens ombud med fullmakt i lönesubventionsärenden. Tjänstens maximala längd är 50 timmar per sysselsatt person under tolv månader.

Har arbetsgivaren sagt upp arbetstagaren av produktionsmässiga eller ekonomiska orsaker så att arbetstagarens uppsägningstid har upphört under de föregående 12 månaderna?
Lönesubvention kan beviljas trotts uppsägning eller permittering om arbetsgivaren har återanställt den anställda som sagts upp på grund av produktionsmässiga eller ekonomiska orsaker.

Att skicka in en lönesubventionerad arbetsplats
Den lönesubventionerade arbetsplatsen sparas inte direkt i arbets- och näringsbyråns kunddatasystem. Innan den publiceras granskas den av den arbets- och näringsbyrå inom vars område den lönesubventionerade arbetsplatsen ligger enligt postnumret.

Lönesubventionerade platser

För att anmäla och administrera en lönesubventionerad arbetsplats krävs:

Suomi.fi-fullmakter – Fullmaktsärende: Administrera annonser om arbetsprövning och lönesubventionerade arbetsplatser
Behörigheterna i Katso: Administrera arbetsprövning lönesubventionsplats

Syftet med lönesubventioner är att förbättra yrkeskompetens hos den som anställs med lönesubvention och främja dennes sysselsättning på den öppna arbetsmarknaden. Om du planerar att anställa en person med lönesubventionering kan du anmäla arbetsplatsen i den här tjänsten. Då du anmäler en öppen lönesubventionerad arbetsplats visas den för lämpliga jobbsökanden som kan erhålla lönesubventionering. Det är möjligt att anmäla lönesubventionerade arbetsplatser via nätet från och med den 14 december 2019. I tjänsten ser du även de lönesubventionerade arbetsplatserna som sparats på arbets- och näringsbyråerna efter den 14 december 2019.

Även om lönesubventionen beviljas och betalas ut till arbetsgivaren utgår beviljandet av stödet alltid från den arbetslösa arbetssökandens behov av service. Lönesubvention kan beviljas för:

  • arbetsavtal som gäller tills vidare eller tidsbundna avtal samt läroavtalsutbildning.
  • även deltidsanställning om den som beviljar stödet anser detta vara ändamålsenligt och att det främjar den arbetssökandes möjligheter att få sysselsättning. Detta kan vara motiverat till exempel för den partiellt arbetssökandes sysselsättning.

Efter att du har valt en lämplig kandidat för den lönesubventionerade arbetsplatsen ska du ansöka om lönesubvention under Stöd för rekryteringen på Företagets och arbetsgivarens Mina e-tjänster.

Tillgänglighetsutlåtande

NTM-centralernas och AN-byråernas utvecklings- och förvaltningscenter m.a.o. UF-centret har som mål att garantera AN-tjänsternas E-tjänster för företag och arbetsgivare på https://asiointi.mol.fi/tomas/ -webbplats tillgänglighet i enlighet med lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019) och Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/2102.

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller för personkunders och företagskunders Mina E-tjänster på AN-tjänsternas webbplats. Kunden dirigeras från Jobbmarknaden till Mina E-tjänster. Tillgänglighetsutlåtandet för Jobbmarknaden finns på adressen https://tyomarkkinatori.fi/sv/info/information-om-tjansten/tillganglighetsutlatande och lokala AN-tjänsternas tillgänglighetsutlåtanden finns på adressen https://toimistot.te-palvelut.fi/specialsidor/tillganglighetsutlatande.

Tillgänglighetsbedömningen har gjorts som en självbedömning i samarbete med applikationsleverantören. Verktygen som används är WebAIM WAVE-webbläsartillägg och NVDA-skärmläsare. Mer information om detta program finns på saavutettavuus.fi-webbplatsen (http://www.saavutettavuus.fi/nvda.php)

Fullgörandestatus

Dessa webbplatser är delvis förenliga med WCAG 2.1-kraver. Exemplen på bristande förenlighet och undantagen förtecknas nedan.

Eftersom applikationerna har tagits i bruk före 23.9.2018, måste de vara tillgängliga senast 23.9.2020. På grund av att en total förnyelse av applikationerna har startats så har bara nödvändiga tillgänglighetsförbättringar gjorts enligt WCAG 2.1-riktlinjer på A- och AA-nivåerna. Förändringar för att förbättra tillgängligheten genomförs även i fortsättningen om det behövs, tills nuvarande AN-tjänsternas Mina E-tjänster ersätts av nya applikationer under år 2024.

Icke tillgängligt innehåll

Innehållet som förtecknas nedan är inte tillgängligt på grund av oproportionell börda enligt artikel 5 i direktiv (EU) 2016/2102.

AN-tjänsternas Mina E-tjänster är utgående applikationer vars användning slutar i samband med att det nya systemet tas i bruk.

Produktionsanvändningen av e-tjänsterna började i olika stadier i början av 2000-talet. De äldsta e-tjänsterna som för närvarande används i produktion introducerades 2006 och har implementerats med flera olika tekniska helheter. Det är inte möjligt att göra alla dessa applikationer tillgängliga utan större förändringar. Inga förbättringar har gjorts av AVO Yrkesvalprogrammet och Arbetslivsradar i enlighet med tillgänglighetskriterierna. Applikationerna är inte obligatoriska applikationer för den personliga kunden, utan hjälper till att välja ett yrke och ett jobb. Att använda dessa applikationer är inte nödvändigt för att starta en jobbsökning.

Till PDF-dokument har inte gjorts förbättringar i enlighet med kriterierna för tillgänglighet på grund av systemets livscykel.

Otillgängligt innehåll och brister (enligt nivå A och AA i WCAG-kriterierna)

Följande kriterier gäller för applikationerna för Mina E-tjänster, exkl. de två applikationerna som nämns i föregående stycke. Mina E-tjänster består av sammanlagt 18 applikationer.

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text. De delar av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven enligt WCAG 1.1.1 är genomförandet av startsidan och processen för att starta jobbsökningen.

WCAG 1.3.1 Information och relationer. De delar av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 1.3.1 är startsidan, inloggningssidan, egna uppgifter, blanketter för begäran om utredning, kontakt, tillgänglighetsutlåtande, alla tjänster, inled jobbsökningsprocessen och inlämning av ansökan om lönesubvention.

WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning. De delar av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 1.3.2 är startsidan, alla tjänster och processen för att starta jobbsökningen.

WCAG 1.3.5 Identifiera inmatningens syfte. Den del av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 1.3.5 är egna uppgifter.

WCAG 1.4.1 Användning av färger. Den del av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 1.4.1 är chattjänsten.

WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum). Den del av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 1.4.1 är startsidan.

WCAG 1.4.10 Responsivitet. De delar av tjänsten som inte uppfyller kraven i WCAG 1.4.10 är startsidan, blanketter för begäran om utredning, arbetsgivarens platsannonser, kurssökningstjänster för personkunder och val av inloggningsmetod i anslutning till detta.

WCAG 1.4.11 Kontrast för innehåll som inte är text. De delar av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 1.4.11 är startsidan och processen för att starta jobbsökningen.

WCAG 1.4.13 Innehåll under muspekaren eller vid tangentbordsfokus. Den del av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 1.4.13 är processen för att starta jobbsökningen.

WCAG 2.1.1 Tangentbord. Den del av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 2.1.1 är processen för att starta jobbsökningen.

WCAG 2.4.3 Fokusordning. De delar av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 2.4.3 är processen för att starta jobbsökningen och alla tjänster.

WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget) De delar av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 2.4.4 är inloggningssidan, alla tjänster och startsidan.

WCAG 2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter. Den del av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 2.4.6 är chattjänsten.

WCAG 2.4.7 Synlig fokus. Den del av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 2.4.7 är tillgänglighetsutlåtandet.

WCAG 3.1.2 Språk för del av sida. Den del av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 3.1.2 är sidan om dataskydd.

WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner De delar av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 3.3.2 är genomförandet av kontaktsidan, egna uppgifter och processen för att starta jobbsökningen.

WCAG 3.3.3 Förslag till korrigering av inmatningsfel. Den del av tjänsten som inte uppfyller kraven i WCAG 3.3.3 är sidan om egna uppgifter.

WCAG 4.1.1 Parsing. De delar av tjänsten som inte uppfyller kraven i WCAG 4.1.1 är startsidan för mina e-tjänster, sidan för alla tjänster, val av tjänst samt instruktionerna för att starta jobbsökningen.

WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde. De delar av tjänsten som inte till alla delar uppfyller kraven i WCAG 4.1.2 är startsidan och processen för att starta jobbsökningen.

WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden. De delar av tjänsten som inte uppfyller kraven i WCAG 4.1.3 är processen för att starta jobbsökningen och kontakt.

Utarbetande av detta tillgänglighetsutlåtande

Detta tillgänglighetsutlåtande har ursprungligen utarbetats den 7 december 2020. Det redigerades senast den 30 november 2023. Beskrivningen av otillgängligt innehåll har uppdaterats.

Respons och kontaktuppgifter

Fås inte all information ni behöver från applikationerna eller om ni har svårigheter att använda applikationerna, lämna respons eller be om uppgifter från din egen AN-byrå (https://toimistot.te-palvelut.fi/kontaktuppgifter) eller ring till 0295 025 500.

Respons angående tillgänglighet på AN-tjänsten Mina E-tjänster kan skickas via epost till kirjaamo.keha@ely-keskus.fi. I responsen ange att responsen anser AN-tjänsten Mina E-tjänser. I dessa fall dirigeras responsen till UF-centrets utvecklingsenhet.

Uppföljningsförfarande

Har inte begärd information eller respons fått tillfredsställande svar inom två veckor, kan ni meddela om detta till Regionalförvaltningsverket i Södra Finland, myndigheten som övervakar tillgänglighet. Begäran om redogörelse kan du göra på sidan https://www.tillganglighetskrav.fi/ eller via e-post till webbtillganglighet@rfv.fi.

Information om E-tjänster för företag och arbetsgivare -webbtjänst och säkerhet

Tjänsten erbjuds av NTM-centralernas och arbets- och näringsbyråernas utvecklings- och förvaltningscenter (UF-centret), som i fortsättningen kallas Tjänsteleverantören. En person som använder tjänsten kallas Kund.

De uppgifter som införs i tjänsten sparas i kundinformationssystem. Arbetsgivarregisteruppgifterna i kundinformationssystemet används bara för tillhandahållandet av offentlig arbetskrafts- och företagsservice (AN-tjänster). Ett jobb som ledigförklaras för öppen sökning syns genast i tjänsten Lediga jobb. Platsannonser som arbetsgivaren har önskat vara synliga i webbtjänsten syns också i EU:s gemensamma jobbinformation (EURES-systemet).

Användarens skyldigheter och rättigheter

  • Användaren ska följa de avtal som användaren ingått med den organisation som gett identifikationskoderna och villkoren i samband med användningen av identifikationskoderna.
  • Användaren ansvarar för fel eller missbruk som beror på vårdslöshet i användningen eller förvaringen av identifikationskoderna eller lösenordet.
  • Användaren ansvarar för att det material som användaren lämnar via webbtjänsten är sanningsenligt och sakligt samt för att materialet inte bryter mot god sed, lag (bl.a. p.g.a. könsdiskriminering eller annan diskriminering) eller myndigheternas föreskrifter.
  • Rätten att använda tjänsten gäller tills vidare. Kunden kan avstå från sin rätt att använda tjänsten genom att meddela detta till arbets- och näringsbyrån (användarkoder för avtalsarbetsgivare).
  • Användaren svarar för alla kostnader som användningen av tjänsten medför, t.ex. bruksavgifter för internet och eventuella samtalsavgifter.

Tjänsteleverantörens ansvar och rättigheter

  • Tjänsteleverantören ansvarar för att de krypterings- och säkerhetsförfaranden som används vid dataöverföring i samband med e-tjänsten är lämpliga.
  • Tjänsteleverantören försöker se till att tjänsten är tillgänglig dygnet runt under alla veckodagar, men kan inte ansvara för systemets funktion eller för avbrott på grund av tekniska fel, service eller installationsarbeten, störningar i datakommunikationen samt för eventuell förvanskning eller förlust av information eller liknande på grund av detta.
  • Tjänsteleverantören har rätt att tillfälligt avbryta tjänsten, om det är nödvändigt till exempel på grund av tjänsten eller en teknisk ändring eller förnyelse av den.
  • Tjänsteleverantören har rätt att producera tjänsten på det sätt som leverantören anser vara bäst samt rätt att ändra på tjänstens innehåll.
  • Tjänsteleverantören har rätt att ta bort platsannonser som strider mot tjänstens syfte eller skapar störningar. Tjänsteleverantören har även rätt att vid störningssituationer tillfälligt spärra av användningen av tjänsten. Efter att ha hört kunden har tjänsteleverantören vid behov rätt att ta bort rätten till användning av tjänsten antingen helt eller för viss tid.
  • Tjänsteleverantören ansvarar för att servicebegäranden som skickats via servicekanalen sköts på det överenskomna sättet. Tjänsteleverantören har rätt att komplettera bristfälliga uppgifter eller att ta bort en enskild platsannons.
  • Tjänsteleverantören ansvarar inte för funktionen av den utrustning och de program som kunden använder, eller för deras kompatibilitet med tjänsten.
  • Tjänsteleverantören har rätt att ensidigt ändra tjänstens villkor, däremot inte så att tjänsten blir avgiftsbelagd. Villkoren gäller tills vidare från och med 10.06.2019.

Säkerhet och tekniska rekommendationer

Tjänsten kan användas på en enhet som har en webbläsare och är ansluten till internet. Webbläsaren ska stöda TLS-kryptering version 1.2 eller senare och tillåta användning av kakor (cookies) och JavaScript. Vår webbtjänst är utformad och testad att fungera med de vanligaste kombinationerna av webbläsare och operativsystem.

Anslutningen bryts och osparade uppgifter går förlorade om du dröjer mer än 60 minuter på samma sida. Tidräkningen börjar från början när du byter sida.

Genom att använda knappen Logga ut bryter du den skyddade anslutningen. Töm webbläsarens cacheminne och stäng webbläsarens alla fönster. Webbläsarprogrammen använder cacheminne för att snabbare visa sidor som redan laddats en gång (cookies). Webbläsaren sparar de sidor du använt i datorns cacheminne, där de kan hittas till exempel med webbläsarens back-knapp, när någon annan använder samma dator.

Tjänsteleverantören ansvarar inte för dataförbindelsernas åtkomst, prestanda eller funktion. Det kan förekomma oanmälda avbrott i användningen av tjänsten.

Dataskyddsbeskrivning - öppnas i ett nytt fönster.

Denna beskrivning är avsedd för att informera om handläggningen av personliga uppgifter enligt EU:s allmänna dataskyddsförordning (EU) 2016/679. Beskrivningen uppdateras vid behov.

Lönesubventionsbeslut

Listan Lönesubventionsbeslut visar pågående lönesubventionsbesluten och sådana avslutade lönesubventionsbeslut som har upphört högst 2 månader sedan.  

Om lönesubventionsbeslutet på listan har tidigare utbetalningsansökningar, visas på tabellen den kronologiskt senaste utbetalningsansökans ansökningsperiod samt i vilket läge ansökan är.

 

Du kan söka lönesubventionsbeslut enligt viss tidsperiod eller person genom att välja ovanför tabellen ’Ändra standardsökning’.

I fältet ’Personens namn eller personbeteckning’ kan du ge personens hela namn (i ordning Efternamn Förnamn) eller personbeteckning. Du kan också ge bara efternamn eller förnamn eller en del av den och trycka på Sök, varvid du får som resultat alla som passar sökvillkoret. T.ex. om du söker personen Virtanen Esa:

  • Virtanen
  • virta
  • Esa

Du kan också ge bara en del av personbeteckningen. T.ex.

  •  200679

(jokertecknen t.ex. * eller % är inte i bruk i sökfältet)

Om du ger en tidsperiod i ’Utbetalning söks för tiden’-fältet, visar sökningen de lönesubventionsbeslut vars placeringsperiod infaller helt eller delvis på given period. Med denna sökning kan du också söka besluten som har avslutat över 2 månader sedan.

 

Med knappen ’Visa standardsökning’ töms tilläggsvillkoren och visas standardsökningens resultat som visades i början när du anlände till sidan Utbetalning av lönesubvention.